Світло впливає на кількість продажів і привабливість магазину в очах покупців. У цій статті пропонуємо розглянути питання докладніше та дізнатися, як організувати освітлення, яке зробить бізнес успішним.

 

Точкові світильники — зручний вибір для середніх і невеликих ретейлерів

Інтуїтивно зрозуміло, що світло створює атмосферу, а отже, впливає на настрій покупців і бажання купувати товари. Сучасні дослідження підтверджують цю тезу.

Наприклад, експеримент 2010 року, проведений групою голландських супермаркетів спільно з агентством CQM, показав, що завдяки динамічному освітленню середній чек зростає майже на 2%. А дослідження компанії Zumtobel і фахівців з нейромаркетингу Gruppe Nymphenburg Consult довело, що відповідне освітлення може збільшити середні продажі в магазині одягу на 12%. Експеримент проводили в німецькому місті Херфорд в мережі Gerry Weber.

Якщо говорити в цілому, то світло в ретейлі вирішує кілька маркетингових задач:

  • створює атмосферу і настрій, що приваблює цільову аудиторію;
  • акцентує увагу на окремих товарах;
  • ділить простір на зони та допомагає вигідно представити різні групи продуктів.

Світлодіодні моделі — оптимальний вибір, щоб освітити магазин

Якщо говорити про тип освітлення, то «золотим стандартом» для ретейлу вже давно стали світлодіоди. Вони підвищують рентабельність бізнесу, оскільки споживають мало електроенергії й не вимагають обслуговування. Крім того, led-моделі дозволяють вибирати або налаштувати колірну температуру, яскравість, напрямок та інші характеристики світла. Завдяки цьому можна знайти рішення для торговельних залів різних типів і масштабів.  

Яке освітлення вибрати для магазинів великої площі?

Світильники в супермаркетах розташовують так, щоб на стелажі падало більше світла

Якщо концепція не передбачає іншого рішення, то для таких майданчиків вибирають рівне яскраве світло. Більшість провідних компаній дотримується загальної освітленості в діапазоні 750 – 1000 люкс (METRO, Carrefour тощо.). Така яскравість активізує увагу й бадьорить, тому люди більше рухаються по магазину, швидше приймають рішення, більш схильні до спонтанних покупок. Це приносить користь ретейлеру. 

В залах світильники розташовують так, щоб стелажі були освітлені яскраво, а проходи — менш інтенсивно (200 – 300 лк). Це допомагає зосередити увагу на товарах.

Лінійні світильники MAXUS (на фото модель LN-236-AL-03M) — зручний вибір для великих торговельних майданчиків

Найчастіше в супермаркетах використовують нейтральне денне освітлення. А якщо кошти дозволяють, то підбирають світло до кожної групи товарів. Іноді враховують регіональні особливості: в північних країнах більш привабливо виглядають теплі промені, а в південних — прохолодні.

Щоб виділити деякі відділи, наприклад, з дорогими сирами або ковбасами, відмовляються від загального рівномірного освітлення. Світильники Армстронг в таких зонах замінюють підвісами зі спрямованими променями або іншими дизайнерськими світильниками.

Які моделі використовує великий бізнес?         

LED-панелі (на фото модель GBL-PS-600-3650WT-02) для стель Армстронг або Грільято добре підійдуть для задач великих ретейлерів

Щоб зробити освітлення в такому магазині, зазвичай використовують

  • led-панелі Армстронг або растрові світильники з лампами Т8;
  • лінійні моделі;
  • світильники ЖСП і ГСП з високопотужними лампами;
  • прожектори;
  • іншу техніку для великих площ.

У декоративних цілях можуть використовуватися даунлайти, підвісні та інші цікаві моделі, спеціальні рішення для вітрин тощо.

Яке освітлення краще для магазину в форматі «біля домівки»?

Точкові світильники Global (на фото модель 1-SPN-007-C) створюють комфортну атмосферу та мають доступну ціну

У магазинах «крокової доступності» зазвичай використовують менш яскраве світло з теплим відтінком. Таке освітлення допомагає покупцям відчути себе затишно, дозволяє встановити довірчі стосунки з мешканцями прилеглих будинків.

Крім того, помірна яскравість сприяє тому, що клієнти довше затримуються в залі, більш уважно знайомляться з асортиментом. Це вигідно власникові невеликої торговельної точки.

Порада. Використовувати прийом з неяскравим освітлення варто обережно, щоб не перетворити магазин в підвал, який не вселяє довіри.

Які світильники краще встановити в невеликих магазинах?

Стельові моделі Cenova (на фото модель I304318AC-R) підходять для магазинів біля будинку

У торгових залах малої площі використовують різні моделі: від панелей Армстронг до стельових, підвісних або точкових рішень. Промислові світильники дозволяють економити електрику та рівномірно освітлювати площу. А даунлайти, люстри та підвіси роблять простір більш привабливим, хоча їхня вартість є дещо вищою.   

Яке освітлення краще для магазинів преміум-класу (бутиків з одягом, магазинів з ювелірними прикрасами, годинниками тощо)?

Філаментна лампа 1-LED-538-01 у формі свічки — сучасний вибір для дизайнерського світильника з відкритим абажуром

Освітлення торговельних залів цього класу вимагає особливого підходу. Бажано розробити індивідуальну схему, в якій активно використовується декоративне світло та таке, що малює. Залежно від аудиторії та інших особливостей, освітлення може бути яскравим або приглушеним. При оформленні інтер'єру важливо пам'ятати про основне завдання: світло не повинено відволікати покупців від товарів.

 Які світильники підійдуть для таких магазинів?

Стильні підвіси 1-FPL-004-02-S-BK підкреслять інтер'єр бутіку преміум-класу

У сфері часто використовують дизайнерські люстри та підвіси, вбудовані моделі, динамічне освітлення й інші модні або інноваційні рішення. Тут не варто встановлювати лінійні та інші світильники, які асоціюються з економією. Виняток із правила — інтер'єри, оформлені в сучасних стилях лофт або індастріал.

Як освітити магазин, щоб залучити цільову аудиторію?

Правильно підібрані джерела світла допоможуть зацікавити покупців

При виборі освітлення враховують не лише особливості торговельної точки, але й те, чому віддають перевагу потенційні клієнти. Перш ніж встановити ту чи іншу схему, ознайомтеся з дослідженнями по темі. Це допоможе зрозуміти, яке світло подобається потенційним клієнтам.  

Як приклад наводимо результати експерименту в магазинах Gerry Weber, які допомогли збільшити продажі в середньому на 10%. Дослідження проводилось у 2013 році під керівництвом Gruppe Nymphenburg Consult. Метою експерименту був пошук освітлення, яке буде найбільш привабливим для жінок 45–60 років, орієнтованих на сім'ю. Дослідження проводилося в два етапи: в лабораторії в Австрії та в магазинах бренду.

У ході експерименту виділили три групи покупців із різними уподобаннями в освітленні:

  • люди, орієнтовані на спокійне життя й сім'ю (практична частина дослідження проводилася тільки для цієї групи). Вони частіше вибирають торгові зали з рівним загальним світлом і неконтрастним акцентним освітленням;
  • люди, які ведуть активний спосіб життя. Їх приваблюють магазини з великою кількістю виразного декоративного світла. Промені повинні бути вузькими, а загальне світло — помірно яскравим із денною колірною температурою;
  • підприємці, керівники й люди, схильні до дисципліни. Ця група надає перевагу більш яскравому освітленню природного тону. Акцентні промені краще не використовувати.

Як правильно зробити освітлення в магазині в залежності від типу товарів?

Щоб світло було максимально ефективним, потрібно врахувати не тільки цільову аудиторію й особливості залу, а й характеристики товарів. Нижче розповідаємо про принципи освітлення різних груп продуктів, а також одягу й інших популярних виробів.

Яке освітлення має бути в продуктовому магазині?

Лінійні світильники з різною колірною температурою часто встановлюють великі ретейлери

Щоб привабливо освітити продукти, потрібно вибрати відповідне освітлення для кожної групи товарів. Такий підхід вимагає додаткових інвестицій, але підвищує привабливість магазину в очах покупців.

Якщо торговельна площадка невелика, не варто встановлювати багато різних світильників, це може перевантажити простір. У цьому випадку краще організувати рівномірне загальне освітлення з нейтральною температурою й використовувати спеціальне світло тільки для найбільш значущих груп.

Випічка й сири 

Хлібобулочні й кондитерські вироби, а також сири бажано освітлювати теплими променями помірної яскравості. Вони створять відповідну атмосферу й підкреслять природні відтінки цих виробів. Виняток становлять торти з білою глазур'ю, в вітринах з ними вигідніше використовувати нейтральне світло.

Щоб зробити зону з цими товарами більш затишною, часто встановлюють декоративні світильники з плафонами з натуральних матеріалів.

Випічка апетитно виглядає в теплих променях невеликих бра

М'ясо й ковбаси

Для цих виробів підходять лампи з теплим світлом. У відділі з дорогою продукцією можна передбачити спеціальну схему, яка максимально підкреслить свіжість й натуральні кольори м'яса або ковбас.

У вітринах не варто встановлювати джерела з червоним спектром, які іноді позиціонуються як спеціалізовані. Таке освітлення виглядає неприродно та може ввести в оману клієнтів. Воно вже заборонено в Європі й не схвалюється в нашій країні.

Молочні та заморожені продукти

До цих товарів зазвичай підбирають світло прохолодного тони 5000 – 6500 К. Більш холодні відтінки можуть створити враження, що товари переморожено.

Овочі, фрукти та зелень 

Щоб продукти виглядали яскраво й соковито, мали блискучий і свіжий вигляд, використовують спрямоване інтенсивне денне світло. У цій зоні не можна встановлювати джерела світла, в спектрі яких є інфрачервоні промені, оскільки вони прискорюють старіння овочів.

Світильники з ЛЕД-лампами Т8 з денним світлом підкреслять соковиті кольори фруктів та овочів

Алкогольні напої

Для освітлення цієї категорії продуктів використовують лампи з природною колірною температурою з високим індексом Ra. На елітних винах і міцних напоях доречно зробити акценти.

Світильники й лампи повинні мати матові розсіювачі. Інакше на пляшках з'явиться велика кількість відблисків, які будуть дратувати відвідувачів. Уникайте ламп з УФ-променями, вони завдають шкоди винам.

Яке освітлення має бути в магазині одягу? 

Загальна освітленість у магазинах одягу зазвичай коливається в діапазоні від 500 до 800 люкс, а акцентне світло може бути більш яскравим — до 1500 люкс. Якщо в колекції переважають світлі товари, використовують менш яскраве, але контрастне освітлення. Для темних речей краще вибрати більш інтенсивне світло.

Світильники й лампи в магазині одягу не повинні випромінювати УФ-промені, від яких вигоряють тканини. Також важлива реалістична передача кольору, це захистить від помилок при виборі відтінків одягу.

Щоб підкреслити одяг різних кольорів, використовуйте лампи й світильники з денним світлом

Оптимальні характеристики освітлення залежать від групи товарів, яка представлена в залі:

  • для модного й молодіжного одягу зазвичай вибирають яскраве світло денної температури з контрастними виразними тінями;
  • для вечірніх суконь підійдуть м'які неяскраві промені теплого тону. Таке освітлення створить відповідну атмосферу й допоможе правильно підібрати вбрання (такі сукні найчастіше носять у приміщеннях із штучним теплим світлом);
  • для повсякденного одягу досить нейтрального денного освітлення з точною передачею кольору;
  • для суконь, сорочок та інших товарів екологічного бренду, а також речей із натуральних тканин вибирають світло, яке максимально наближено до сонячного;
  • для дитячих товарів зазвичай потрібне більш яскраве світло. Воно створює радісний настрій і збільшує ймовірність покупок.

Яке освітлення краще зробити в магазинах з іншими популярними товарами?

Асортимент лед-світильників MAXUS і GLOBAL дозволяє обрати джерело світла для різних сучасних пристроїв

Гаджети та побутова техніка

Такі торговельні зали освітлюють рівним світлом денного або прохолодного тону. Важливо, щоб по периметру не залишалося темних кутів. Приглушене світло допустимо лише в зоні з телевізорами та моніторами. В закритих вітринах потрібні лампи, що не гріються, інакше є ризик поломки техніки.

Косметика

У відділі або магазині з товарами для макіяжу важливо, щоб покупці виглядали привабливо. Освітлення не повинно створювати тіней і відблисків на обличчях. Краще якщо світло буде падати зверху або з різних боків (на рівні очей).

Оптимальна колірна температура — тепла (3500 К), вона надає гарний тон шкірі й приховує дрібні недоліки. Крім того, важливо, щоб світильники та лампи мали високу передачу кольору.

Ювелірні прикраси 

Світло вибирають у залежності від виду металу або дорогоцінного каміння, які будуть виставлені у вітринах. На стелажах зі сріблом потрібне прохолодне світло, а з золотом — тепле. Щоб підкреслити діаманти, встановлюють лампи з прозорими розсіювачами. Вони створять красиву гру відблисків на каменях.

Спрямоване прохолодне світло підкреслює срібло та створює відблиски на камені

Рослини

У квітковому магазині або відділі потрібні світильники з сонячним спектром. Такі лампи будуть сприяти зростанню та розвитку рослин.

Як розрахувати освітлення в магазині?

Професійний розрахунок освітлення — запорука успішного бізнесу

Складати схему та розраховувати освітленість варто, орієнтуючись на зазначені вище фактори (особливості залу й товарів, уподобання цільової аудиторії). Також важливо врахувати, що стелажі, вітрини та холодильники створюють тіні й є перепонами для променів. Після їх установки освітленість може знизитися на 20 – 30%, тому розрахунки потрібно проводити з запасом.

Довіряти цю роботу можна тільки професіоналам, тому що помилки коштуватимуть бізнесу втрати клієнтів, витрат на покупку й установку нового обладнання та інших проблемам.

 

На цьому ми завершуємо статтю. Сподіваємося, що вона допоможе вам зробити магазин більш успішним і отримати більше задоволених клієнтів.

MAXUS — сучасна та надійна техніка для магазинів!